NIAT

Friday, 14 December 2012


'DIRIWAYATKAN DARIPADA ;
UMAR BIN AL-KHATHAB,RA.:BERKATA IA ,"TELAH AKU DENGAR RASULULLAH SAW BERSABDA;
"BAHAWASANYA SEGALA AMAL ITU DENGAN NIAT'

AMAL APAKAH YANG KITA DATANG?


(KATA NAWAWI)  "SEKALIAN AMAL MAHULAH DENGAN NIAT KERANA DENGAN SEPOTONG HADITH ITU LAH DALIL ATAS BAHAWASANYA TIADA SAH MENGAMBIL WUDHUK DAN TAYAMMUM MELAINKAN DENGAN NIAT DAN BEGITU JUGA SEMBAHYANG,ZAKAT ,PUASA DAN HAJI DAN I"TIKAF DAN SEKALIAN IBADAT,SEMUANYA HENDAKLAH DENGAN NIAT.


"MEMBASUH KENCING DAN BERAK DAN NAJIS DENGAN NIAT KAH?          


(KALAU MENURUT SEBAGAIMANA KATA NAWAWI,IAITU SEKALIAN IBADAT ITU DENGAN NIAT,TAK DAPAT TIADA PADA MAFHUMNYA MEMBASUH KENCING DAN BERAK DAN NAJIS-NAJIS ITU KENALAH DENGAN NIAT.MAKA TELAH DIJAWAP  OLEH PARA ULAMA;'ADAPUN SEPERTI MENGHILANGKAN NAJIS ITU YANG MASYHURNYA DISISI MAZHAB KITA SYAFI"E TIADA LAH BERHAJAT PADA NIAT KERANA IA TERMASUK BAB AT-TURUK ERTINYA BAB SEGALA MENINGGALKAN .MAKA MENINGGALKAN ITU TIADA BERHAJAT KEPADA NIAT.DAN TELAH ADA NAQAL PARA ULAMA AKAN IJMA PADANYA
.

MENINGGALKAN BERZINA DAN SEKALIAN MAKSIAT TIDAKKAH DENGAN NIAT?


KALAU MENGIKUT HADITH SEGALA AMAL ITU DENGAN NIAT MAKA MENINGGALKAN MAKSIAT ITUPUN DENGAN NIAT JUGA;

'DEMIKIAN JUGA MASAALAH INI DIJAWAP PARA ULAMA IA ITU TIADA BERHAJAT KEPADA NIAT KERANA MASUK DIDALAM BAB AT-TURUQ,TETAPI JIKA HENDAK MENGHASILKAN PAHALA MAHULAH JUGA DENGAN NIAT MENINGGALKAN ITU MENJUNJUNG SURUHAN ALLAH SUPAYA BERBEZA PERKERJAAN  IBADAT DAN PEKERJAAN ADAT.KALAU TIADA DENGAN NIAT,MAKA DIMANAKAH  BANGUNANNYA TERLETAK ,DAN HAPUSNYA BANGUNAN ATAU PAHALANYA SESUATU IBADAT ITU DENGAN TIADA IA.


NIAT ITU SEBAGAI UMBI(ASAS) AMAL

KALAU TIADA DENGAN NIAT,MAKA DIMANAKAH  BANGUNANNYA TERLETAK ,DAN HAPUSNYA BANGUNAN
 NIATNYA BAIK NISCAYA ALLAH TA"ALA BALAS DENGAN BAIK DAN JIKALAU  TIDAK BAIK  NESCAYA ALLAH SWT BALAS DENGAN TIDAK BAIK PULA'

0 comments:

Post a Comment