Hukum tertelan air ketika wudhu dibulan Ramadhan

Friday, 7 June 2013
Asy Syafie berkata"Apabila seseorang wudhuk untuk solat fardhu lalu air masuk  ketenggorokannya padahal ia sedang berpuasa bulan Ramadhan,ketika berkumur-kumur dan air masuk kedalam perutnya dan ia lupa yang dirinya sedang berpuasa maka tidak ada sesuatu atasnya,seandainya ia minum dalam keadaan lupa(akan puasanya) maka hal itu tidak merosakkan puasanya.
Tetapi jika ketika mengambil wudhu dia ingat yang dirinya berpuasa dan ketika berkumur-kumur air masuk kedalam perutnya dengan sengaja maka lebih disukai untuk mengulangi puasanya kerana berhati-hati.

Adapun jika ia bermaksud untuk berkumur-kumur dan air itu  tanpa sengaja atau terlanjur ketenggorokanntya tanpa melakukan perbuatan menelan air dengan sengaja kecuali kerana tabiat azali iaitu memasukkan dan mengeluarkan nafas seperti biasa maka terlanjur air masuk ketenggorokan maka tidak wajip atasnya untuk mengulangi puasa tersebut.

Adapun yang perlu diperhatikan ialah adakah kita sendiri sengaja atau tidak tertelan air tersebut,jika sengaja wajip mengqadha puasa tersebut.


1 comments:

Post a Comment