Saturday 7 January 2012
Manusia didalam menghadapi Nikmat kurnia Allah terbagi tiga.Pertama gembira dengan nikmat itu bukan kerana yang memberi..dan aku selalu berada disituasi ini.
Selalu bergembira semata-mata kerana keseronokan dan kepuasan dari nikmat dan ternyata termasuk orang yang lalai.bersesuai sekali dengan firman Allah;"Sehingga bila mereka telah puas gembira dengan apa yang diberikan itu,kami seksa mereka dengan tiba-tiba.

Kedua orang yang gembira dengan nikmat kerana kesedarannya ia semata-mata pemberian Allah kepadanya dan ini bersesuaian sekali dengan firman Allah:"katakanlah:kerana mereka mendapat kurnia dan rahmat Allah,maka dengan itu mereka harus gembira yang demikian itu lebih baik daripada apa yang mereka kumpulkan.

Ketiga orang yang hanya gembira dengan Allah tidak terpengaruh oleh kelazatan lahirnya nikmat,dan tidak kerana kurnia Allah,lantaran sibuknya memperhatikan kekuasaan Allah,rasa terhibur hingga tiada apa pun yang ternampak kecuali Allah jua.

Mungkin kah ada kesempatan untuk memperhatikan didalam situasi mana kita berada disaat kita menerima nikmatnya,rasa-rasanya jarang sekali kita berbuat sedemikian,tetapi bersyukur lah kepadanya kerana kemudiannya kita sedar dan dengan Rahmatnya kita berpeluang untuk memperbaiki diri kita kerana perjuangan kita untuk menghindar segala yang tidak diredhainya tidak ada noktahnya..

0 comments:

Post a Comment