IMAN DAN TAQWA

Monday 26 November 2012
Kenapa terlalu susah untuk mencapai ketahap meyakini dengan derajat iman yang sebenar-benarnya bahawa segala apa yang ada didunia,bahawa alam seluruhnya Tuhan yang mencipta dan mengaturnya dan segala apa yang ada miliknya dan ciptaannya dan tiada satu atau sesuatu yang mampu memberi mudarat atau pun manfaat buat diri manusia melainkan semuannya dengan izinnya jua.
Ingat Allah mengampuni semua dosa dengan syarat taubat nasuha tetapi Allah tidak akan mengampuni jika kita melakukan dosa syirik dimana kita menganggap ada kuasa lain yang mampu menolong kita atau yang lebih kita agung dari Allah s.w.t.

Manusia diera ini lebih banyak yang cenderung pada sesuatu yang mengajak hawanafsu untuk percaya bahawa sesuatu benda atau perkara yang karut marut.
Lihat saja begitu banyak manusia yang masih memuja sesuatu yang dicipta Allah 
Telah tiada sifat taqwa pada kebanyakan kita manusia.
Taqwa artinya nya kita seharusnya menunaikan semua yang diperintah ,menyesuaikan diri dalam hidup ini dengan kehendak dan keredhaannya.Berhati-hati didalam setiap tindak-tanduk dan bukannya hidup berhukum semau dan sesuai dengan keinginan hati.Dan menjauhi segala apa yang dilarangnya secara lahir atau rohani.

Bertanya kepada diri sendiri dimanakah diri kita dalam menyakini semua ini dan apakah benar kita memiliki sifat-sifat taqwa,Allah berfirman  yang berbunyi" bertaqwa lah kamu semurni mungkin "
kerana disamping kita beriman,manusia yang bertaqwa akan tunduk patuh ,memuja dan memuji kepada Allah tetapi jika mengingkari nya tidak beribadat menyembah terhadap Allah maka adalah wajar jika dikata durhaka kerana iman itu bukan sekadar diucapkan tetapi disertai dengan amal perbuatan..
Ternyata sukar sekali untuk memiliki sifat taqwa yang semurninya namun jangan berhenti dan berusaha untuk memiliki dan meyakininya

"Semoga bermanfaat"



0 comments:

Post a Comment