KENAPA BEGITU?

Saturday 17 November 2012
Bersyukur jika dianugerah dengan umur yang panjang,bersyukur kita masih lagi bernafas ,berarti masih ada kesempatan untuk memperbaiki diri.Disetiap hembusan nafas itu pasti tersimpan berjuta rahsia duka dan suka.Semua manusia menempuhnya,cuma yang terindah ada lah bila kita sedar dan menghargai segala kesempatan yang ada kearah yang diredhai.
Kenapa setelah begitu lama kita didunia membuat kita terlupa bahawa pada satu saat dan ketika kita akan kembali jua kepada darimana asalnya .
Belajarlah mulai saat ini untuk muhasabah diri,belajarlah memperbaiki hati dan qalbu ,dimana telah begitu berkarat,jangan tunggu esok,esok belum tentu ada atau muncul buat diri kita.
Cuba dan terus berusaha memperbaiki segala yang wajip yang telah kita ketepi kan sepanjang masa yang telah berlalu.
Apalagi jika telah sampai keusia yang dimana segalanya tiada indah lagi..kecuali mendekati diri kepada yang Esa..
Terkadang kita lupa semuanya bakal kita tinggalkan ,kita lupa benar-benar lupa atau sengaja dan ada-ada saja yang boleh melalaikan dan mengabaikan segala yang sepatutnya menjadi bekal keperluan kita menempuh perjalanan dihari dimana tiada ibu-bapa,saudara,anak,kerabat dan teman dapat menolong.
Begitu lah aku sering menasihati diriku..kenapa engkau begitu,malulah kepada penciptamu.tunduk lah dan bertakwa dengan semurninya..Ada ketika kita lalai tetapi jangan lah menzalimi diri sendiri.
Tiada alasan hanya kerana kita  manusia yang dikurniakan hawa-nafsu kita boleh berbuat sewenang-wenangnya didunia ini.
Semoga bermanfaat buat semuanya.

0 comments:

Post a Comment