Bahaya yang tidak disedari

Sunday 24 February 2013
Entri ku kali ini mungkin agak keras tetapi apapun ia tetap satu kenyataan,apa pun seperti yang kita sendiri tahu kehidupan kita bukannya satu perjalanan yang boleh kita ambil jalan sesuka hati yang kita mahu.
Semuanya ada peraturan dan semua nya ada batasan.Semua kita harus bertanggung-jawap atas segala yang diamanahkan,apa sebenarnya salah satu dari apa yang amat wajip diperhatikan ialah pengunaan kemudahahan Internet dan apakah tanggung-jawap kita terhadap diri sendiri.Tidak perlu kita sentuh orang lain cukup diri sendiri sahaja,kerana disini lah bermula segala-galanya.

Apa pun kemudahan yang kita ada seharusnya kita letakkan sempadan syariat dan sempadan kesedaran dari hati agar kita tidak menyalah gunakan kemudahan itu yang akhirnya segalanya akan kita tanggung dikemudian hari.

Seorang wanita yang telah berkahwin ada lah haram hukumnya jika membenarkan lelaki yang bukan muhrim masuk kerumahnya.Siapa yang tidak tahu tentang hukum begini,mustahil semua pun tahu cuma perlaksanaan yang kita abaikan.
Apa bezanya dengan kemudahan internet,wanita-wanita yang menggunakan kemudahan internet membiarkan lelaki yang bukan dari saudara mara,cuma kenalan dialam maya masuk dan berbual dan beramah mesra itu sama hukumnya dengan perbuatan yang keji,sama hukumnya dengan wanita yang membenarkan lelaki yang bukan muhrim masuk kerumahnya.

Perbuatan begini sama dengan merosakkan diri sendiri,kerana ia telah mengizinkan perkara yang tidak sepatutnya meroboh dan memasuki ruang yang seharusnya dijaga dengan sempadan yang ditetapkan.
Mungkin bagi setengah pihak ia sesuatu yang menyeronokkan tetapi ia adalah perbuatan mungkar yang merosak hati nurani dari  hari kehari dan akhirnya ia cuma tinggal sebuah penyesalan jika sudah terlambat hendak menyedarinya.
Kenapa tidak mahu belajar jujur walau pun tiada orang disekeliling melihat perbuatan kita tetapi ingat lah Allah sentiasa melihat apa yang kita lakukan.
Kenapa tidak sedar perbuatan itu sama dengan orang-orang yang berkalwat,berdua-duan dengan orang yang bukan muhrim,.fikir-fikirkan.In shaa Allah kita cuba perbaiki segala kesilapan.

"Peringatan buat diri sendiri dan sekadar perkongsian bersama"

0 comments:

Post a Comment