FIRAUN DIZAMAN MODEN

Saturday 25 February 2012
Hal yang paling dikhuatiri apabila Allah mengunci mati hati orang yang sombong,takabur dan bermaharalela.Bagaikan tiada lagi keuntungan buat kita bila telah berada disituasi ini.Aku sering merasa takut pada diri ku sendiri atau setiap perbuatan ku kerana paling ku khuatiri bila perbuatan jahat ku pandang indah sekali.
 Sepertinya Firaun,dizamannya tiada siapa yang dapat menandinginya.Lihat lah bagaimana dalam surah Al-Ghafir,Allah berfirman'
"Firaun memerintahkan;
"Wahai Hamman,binalah untukku bangunan yang tinggi agar aku dapat sampai kepintu-pintu: :Iaitu pintu langit agar aku dapat menemui Tuhan Musa:sesungguhnya aku menuduh Musa seorang pendusta.
Demikian lah diperindahkan dimata Firaun,kejahatan perbuatannya dan dia terhalang dari jalan Allah.Tipu muslihat Firaun hanya membawa kerugian belaka.(Ghafir ayat 36-37)
Perhatikan tidak kira kita simiskin atau sikaya dizaman ini tanpa kita sedari sikap-sikap Firaun mendarah daging kecuali orang-orang yang berpegang teguh dan beriman kepada segala suruhan dan menjauhi apa yang dilarangnya.
Mudah saja bagi kita mengata Firaun kerana kita tidak sekaya Firaun lalu kita pernah sedar atas keburukan sikap Firaun yang kita amalkan.
Ingat lah Firaun dizaman ini tidak semestinya seorang jutawan..sikapnya ada pada orang orang disekeliling kita dan juga diri kita sendiri..
Semoga bermanfaat buat kita semua.

0 comments:

Post a Comment