ANGGOTA YANG PERLU DIPANTAU TIAP SAAT

Tuesday 11 December 2012
Berbicara mengenai hati terlalu banyak yang hendak difahami,sukar sekali kerana hati itu berkait sekali dengan akal,perbuatan semuanya tersimpan diqalbu iaitu hati dan akal mengimbanginya,apa yang akan terjadi seterusnya.

Tetapi segala kerusakan yang terjadi diqalbu,baik berupa apa jua kebimbangan tentu ada permulaannya,nah dimana bermulanya?
Semuanya bermula dari mata,boleh dikatakam pandangan atau mata mencakupi segala urusan baik urusan dunia mau pun akhirat dan seterusnya ia berputar kedalam qalbu kita.
kerana itu Sayidina Ali berkata;("orang yang tidak dapat menguasai matanya,qalbu(hatinya)tiada harganya.

Dan diikuti dengan lidah kita atau lisan,lisan kita amat berbahaya dan siksa kubur pun semuanya berpunca dari lisan .Tentu sukar sekali hendak menjaganya dan kita sering kalah disini.
Jika kita berkemampuan menjaganya tentu kita mendapat hasil darinya kerana hasil jerih kesusahan pasti ada ghonimahnya dan keuntungan kerana ketaatan akan kita perolehi dengan menjaga lisan.
Begitu juga hanya dengan satu perkataan mudah saja merosak ibadah kita.Ketika berpuasa kita dilarang dari mengumpat kerana ibadah itu rosak kerana lisan yang jahat.
Dan perpecahan sebuah keluarga disebabkan ada ahli keluarga yang buruk sekali lisannya atau terlalu berani lisan kita yang boleh disalah sangka walau tiada niat buruk sekalipun,begitu sekali peranannya lisan ternyata ia boleh mendatangkan keburukan maupun kebaikan.Dalm bentuk apa jua sebaik-baiknya dan kejayaan kita jika mampu menjaga lisan kita.

Dan diikuti dengan perut,perut yang diisi terlalu kenyang tidak akan membawa kebaikan,perut yang kenyang bukan ditunjuk dari gemuk dan kurusnya seseorang itu ,kerana ada orang yang kurus kuat sekali makannya dan ada orang yang memang fizikal nya besar tetapi makannya berpada-pada.
Hanya makanan yang berlebihan membuat hilangnya kemanisan dalam beribadah disebabkan rasa malas dan mengantuk,yang dikaitkan lebih mendalam ialah makanan adalah benih amal dan airnya amal.
Yang harus diperhatikan dari mana datangnya sumber segala yang akan kita gunakan untuk makan.Jika kita katakan ia benih dan airnya amal sudah tentu jika benih tumbuhan dari benih yang tidak baik maka tumbuhan-tumbuhan yang akan tumbuh pasti tidak baik juga dan tidak hairan jika ada tumbuhan yang akan merosakkan tanah.

Begitu juga diri kita sendiri,kerana bukannya senang menjaga semua hal yang disebut tetapi harus ada usaha dan muhasabah diri agar kita dapat mencari jalan penyelesaian atas apa jua kerusakan yang ada diminda dan jiwa kita.


"Semoga bermanfaat"



1 comments:

{ Lok 7 } at: 12 December 2012 at 06:48 said...

Cinta sahabat, cinta akhirat. As salam.

Post a Comment