GERHANA

Monday 21 January 2013
Apabila terjadinya gerhana baik gerhana bulan atau matahari,terjadi disiang atau dimalam hari sebagai seorang muslim sewajarnya kita mengambil iktibar dari kejadian tersebut.Setiap kejadian adalah kerana Allah swt  hendak mengingati kita tentang kebesarannya.
Rasulullah saw bersabda ;

"Sesungguhnya matahari dan bulan itu merupakan dua tanda dari tanda-tanda kebesaran Allah{Matahari dan bulan  tidak menjadi gerhana kerana kematian seseorang atau kelahiran seseorang tetapi Allah menakutkan hamba-hamba nya dengan kedua-duanya.(Hadis riwayat Abi Bakrah r.a)
Disebabkan kita tidak tahu apa yang Allah kehendaki disebalik kejadian tersebut maka ada lah wajar ia dianggap sebagai satu peristiwa yang menakutkan.

Didalam surah al israk ayat 59,Allah swt berfirman yang bermaksud;:"Dan biasanya kami tidak menghantar turunnya tanda-tanda melainkan untuk menjadi amaran(bagi kebinasaan orang-orang yang memintanya kalau mereka tidak beriman."

Disebalik peringatan Allah dan apa yang tersirat didalam firmannya ,Rasulullah saw telah bersabda didalam khutbahnya yang mengingatkan kita tentang kehebatan Allah yang berbunyi:"Wahai umat Muhammad!"Demi Allah! sekiranya kalian mengetahui apa yang aku ketahui sudah tentu kalian akan sedikit ketawa dan banyak menangis.
Rasulullah cemas disaat-saat terjadinya gerhana dan adalah wajar jika kita tidak memandang remeh atas kejadian itu juga.
Para sallafusoleh akan segera mengerjakan solat sunat dan berdoa sehingga berakhirnya kejadian yang mencemaskan ini.
Terdapat riwayat yang mengatakan seorang ahli ariffin yang bernama Thawus menangis ketakutan  hingga hampir-hampir menemui maut disaat melihat kejadian gerhana dan beliau berkata "Matahari itu lebih takutkan Allah daripada kita"

Diantara amalan sunat yang dikerjakan ketika kejadian gerhana ialah solat dan berdoa;Rasulullah bersabda yang berbunyi"Apabila kamu melihat gerhana maka dirikanlah solat dan berdoalah sehingga dihapuskan apa yang kamu hadapi".

Telah berlaku gerhana,Rasulullah saw berdiri dalam keadaan cemas kerana bimbang akan berlaku kiamat,lalu baginda saw tergesa-gesa pergi kemasjid dan solat dengan berdiri,rukuk dan sujud yang panjang yang tidak pernah aku lihat baginda melakukan seperti itu.(hadis Abu Musa).

Diriwayat oleh  Aisyah r.a"Setelah nabi saw menyampaikan khutbah gerhana matahari,maka baginda memerintahkan para sahabat supaya memohon perlindungan dari azab kubur.

Dan terdapat juga didalam sabda baginda yang berbunyi;"Apabila kalian melihat gerhana,maka hendaklah kalian berdoa kepada Allah dan mengerjakan solat dan bersedekah."
Dan berzikir dan beristighfar juga diantara yang dianjurkan oleh baginda ketika kejadian atau jika kita melihat kejadian gerhana.

"Buat peringatan bersama"

0 comments:

Post a Comment