Banyak yang kita tahu tapi tak tahu rahsianya

Sunday 24 July 2011
  1. Diantara cara mendidik manusia menjadi baik kenalah usaha menyakit nafsunya..
  2. Seorang muslim mati bersama sakit zahirnya;penghapusan dosa atau mendapat darjat disyurga.Tapi kalau dia mati bersama penyakit hatinya akan keneraka.
  3. Manusia yang berpenyakit lahir(fizknya) dia boleh merosakkan anggota manusia sahaja tapi manusia yang berpenyakit batin boleh merosakkan semua yang ada didunia atau banyak pekara yang akan dirosaknya.
  4. Sesuatu pekara atau benda yang kita suka sangat sukar untuk kita mentakbir atau mengurusnya.Biasanya selalu saja kita melakukan kesalahan untuk mengendalikannya.
  5. Banyak orang boleh memperkatakan penyakit batin tetapi gagal mengesannya ,lantaran itulah ada orang yang menceritakan penyakit sombong,masa yang sama dia sedang memakai sifat itu.
  6. Mendidik manusia secara tidak formal dari sikap diri kita lebih berkesan daripada sekadar memberi ilmi dan teorinya.
  7. Ramai manusia di rosakkan oleh mahlkuk yang paling bodoh kerana tidak menggunakan akal dan tidak berpendidikan bahkan orang paling pandai pun dirosakkan olh duit dan harta.
  8. Bangsa yang mempunyai sifat taqwa dan ilmu mereka akan menguasai manusia lain.Tapi banyak bangsa tidak boleh menempuh jalan ini.Maka mereka menguasai bangsa lain dengan kekuatan lahirnya tapi kerosakannya terlalu banyak.
  9. Orang yang memiliki dunia selalunya jiwanya tidak tenang,orang yang memiliki Allah jiwanya tenangJusteru itu orang yang memiliki dunia ada yang membunuh diri sendiri,ini tidak berlaku kepada orang yang memiliki Iman.
  10. Orang yang membunuh diri sendiri lebih besar dosanya darri membunuh orang lain.
  11. Kehidupan manusia didunia ini sebenarnya mudah diselesaikan jika tahu rahsianya iaitu iman dan taqwa.Nanti akan berlakulah pemimpin yang akan menaungi dan menegakkan keadilan,orang kaya akan pemurah,orang miskin sabar,orang berilmu mendidik,ulama-ulama akan memberi nasihat dan mendidik,pemuda pemudi akan menyumbang tenaga.Semua manusia bermaruah dan bersifat malu.Setiap orang akan mengutamakan orang lain.
  12. Seorang manusia itu akan dikasihi atau diberi simpati kalau dia kenal dirinya dan pandai meletakkan dirinya pada tempatnya.
  13. Telah menjadi tabiat semulajadi menusia setiap orang suka kan keamanan,kasih sayang,simpati,dibantu,dihormati dan tidak diganggu.Tapi manusia itu lupa ada kalanya bahkan lumrah berlaku pekara yang dia tidak suka itu disebabkan dari dirinya sendiri.Jika berlaku sesuatu pekara yang menyusahkan kita,orang tidak akan ambil peduli atau tidak bersimpati,jadi sikap itulah ada kalanya mengundang bala atau kesusahan .

0 comments:

Post a Comment