ISLAM AGAMA FITRAH

Saturday 30 July 2011
 'Islam agama fitrah,(Dinul fitrah)fitrah tidak berfikir tetapi berperasaan,Fitrah hanya menampung ilmu tanpa berfikir.
                              


 
                             
                              "Tidak ada agama untuk orang yang tidak berakal"

Sesiapa yang sudah rosak akalnya tidak wajib atasnya untuk beragama,kerana islam berlandas atas fitrah bukan nya akal.Fitrah dan akal adalah sesuatu yang berbeza,harus kita ketahui fitrah lebih kuat daripada akal.Asas agama adalah fitrah.Datangnya wahyu untuk meluaskan,menjelaskan dan menghuraikan Agama.

Fitrah dan agama tidak boleh dipisahkan tapi akal dan agama terpisah,oleh sebab itu bila orang yang tidak berakal maka dia tidak payah beragama.


Akal ku boleh berbincang,kadang kadang tepat,kadang kadang meleset.Tetapi fitrah tidak berbincang,ia hanya menampung sahaja.Akal ku sering dan boleh berbohong tapi fitrah tidak,maka merujuk atau membangunkan fitrah digalakkan didalam islam.Suruh lah akal mu bertanya apakah fitrah.


Ada segelintir manusia hanya merujuk pada akal dan menolak fitrah,bagi mereka ia hanya berlaku selama 3oo tahun selepas Rasulullah (s.a.w).
Akhirnya lahir lah ahli-ahli Falsafah yang hanya menghidupkan akal,mereka ini disanjung dan dibesar-besarkan,walau pun mereka ini hanya tajam akalnya tapi fitrahnya belum tentu.Sedangkan orang yang tajam fitrahnya sudah tentu akalnya tajam.


"Sebenarnya peranan akal hanya menyuluh,tapi bukan asas agama,Sikap akal yang kadang kadang menipu sebab itu kemampuanya terbatas;kadang terdapat apa yang dianggap logik oleh akal itu ternyata tidak logik.
"contoh'Akal kita berpendapat Adil itu mesti sama rata,sama rasa..dan timbul soalan.  
"Mengapa tuhan tidak adil ,kenapa tuhan ciptakan dia pandai dan aku bodoh? atau kenapa dia kaya aku miskin? dan berbagai lagi soalan serupa ini.
Coba kita rujuk pada akal betul lah tuhan itu tidak adil,alangkah adilnya kalau tuhan cipta semuanya cantik,kaya atau pandai.Tapi jangan lupa bertanya pada fitrah.


Katakan lah dunia ini kita kecilkan,,sepasang suami istri mempunyai 7 orang anak kembar.Dan ketujuh-tujuh anak itu menuntut keadilan dari ibubapa nya  mesti dilayan sama rata sama rasa dan serentak,jika nak mendukung maka harus ketujuh tujuh orang itu didukung sekali ,logikkah keadilan yang begini.Jika pula anak anak itu ada yang masih bayi dan ada yang remaja,maka logikkah pada akal untuk berlaku adil yang bayi didukung dan yang dewasa pun didukung.
Yang benar benar lojik itu fitrah,kerana fitrah meletakkan sesuatu sesuai pada tempatnya.


Satu contoh lagi tentang adil,Ada sesorang tua mempunyai anjing dan keldai,walaupun anjing tidur saja sangat dimanja tuanya,makanan sedap dan duduk pun dekat tuannya.Berlainan pula dengan keldai bekerja teruk tapi dilayan lebih kurang saja (tentu kalau keldai pandai berfikir ia akan menganggap tuannya tidak adil)ia kan bertanya apa puncanya tuannya begitu sayangkan anjing tapi kurang peduli dengannya.Suatu hari dia mengintai apa perbuatan anjing pada tuanya dan dia terlihat anjing itu nmenyondol-nyondolkan kepala dan bermanja-manjaan diriba tuannya. Maka suatu hari sikeldai pun meniru perbuatan anjing tersebut tapi malangnya ia membuat tuannya jatuh terjengkang,almaklum badan keldai tu besar dan berat,Apa yang terjadi bukannya makin disayang,malah tuannya berkata "buang tabiat keldai ni akhirnya keldai itu pun disembelihnya. 


Iktibar dari kesah ini jika kita terlalu mengikut akal tanpa merujuk fitrah maka nasib kita akan berakhir seperti keldai.Kita akan dihukum didunia mau pun akhirat.Kerana adil itu pada tempatnya bukan sama rata dan sama rasa.


Kalau fitrah itu yang berperanan maka hukum syara itu akan menyempurnakan lagi,tapi kalau fitrah sudah tidak dijadikan tempat rujuk,redha pun tidak ada maka adil pun tidak wujud.

0 comments:

Post a Comment