KHURAFAT-2

Wednesday 27 July 2011
Dan wanita kedua pula berkata;
Suamiku pula tidak lah berani aku ceritakan mengenainya,aku takut jika menceritakannya  jika dia mengetahuinya pasti terjadi pekara tak diingini.Jika aku jelaskannya,ianya berarti aku mencabut urat leher dan pusatnya..

Wanita ketiga pula berkata;Suamiku kurus tinggi ,perwatakannya tidak pula menarik.Jika aku berkata tentang kekurangannya pasti aku akan ditinggalnya,jika aku berdiam diri pasti aku akan digantung tak bertali.

Wanita keempat pula berkata;
"Suami ku bagaikan malam dinegara Thihamah,tidak panas dan tidak dingin.Tidak menakutkan dan tidak juga membosankan."

"Wanita kelima pula berkata;
"Suami ku apabila balik kerumah banyak tidur.Beliau tidak pernah menyoal sesuatu bukan miliknya"

Wanita keenam pula berkata:
"suami ku sangat pelahap diwaktu makan,minum dengan banyak tanpa berbaki.bila tidur ia akan berselimut bersendirian,tidak pernah ia menyentuh ku atau bertanya kesedihanku"

wanita ketujuh pula berkata;"
"Suami ku cepat letih,bodoh,pokoknya seluruh keaiban ada padanya .Ia akan mendera  mu jika engkau isterinya.

Wanita kelapan pula berkata;
"suami ku layanannya baik sekali dan badannya harum mewangi"

Wanita kesembilan pula berkata;
'Suamiku mempunyai kedudukan didalam masyarakat,seorang dermawan dan mempunyai teman-teman dari orang-orang yang berkedudukan.'

Wanita kesepuluh pula berkata
"Suamiku bernama Malik.Adakah kamu tahu siapa Malik itu.Ia mempunyai unta unta penuh dikandangan,yang bersedia untuk disembelih apabila gambus dimainkan"

Wanita kesebelas pun berkata;
'Suami ku bernama Abu Za'rin,siapakah dia Abu Za'rin itu?Beliau mengerak-gerakan  telinga ku yang sarat dengan perhiasan Lengan tangan ku gemuk berdaging.Beliau selalu mengembirakan aku,lalu aku selalu rasa bahagia bersamanya.Sebelum aku berkahwin dengannya aku tinggal di kalangan pengembala kambing yang miskin,kemudianya aku tinggal  dikalangan tuan punya kuda,unta dan ladang,jika berbicara tiada ucapan kasar ku padanya.Aku berpuas hati tidur dengannya hingga kesubuh.Tahu kah kamu ibu kepada Abu Za'rin.Beliau seorang wanita kaya,dewan makannya besar dan rumahnya bagaikan gedung,anak lelakinya Abu Za'rin,tempat tidurnya mewah sekali dan makanannya sepotong paha anak kambing,manakala anak perempuan Abu Za'rin pula tubuhnya gemuk dan sendat pakaiannya.Mengenai budak suruhan Abu Za'rin pula ,ia jujur dan amanah tidak pernah menceritakan pada orang lain tentang perbualan kami.Beliau tidak pernah  memberikan makanan kami pada orang lain dan tidak pernah membawa balik tetamu kerumah kami.

Pada suatu hari,Abu Za'rin keluar bermusafir sedangkan pada masa itu susu unta dan kambing melimpah.Dalam perjalanan beliau telah bertemu dengan seorang wanita janda beranak dua.Anaknya cergas bagaikan harimau.Abu Za'rin telah menceraikan aku dan berkahwin dengan wanita itu.
Aku pula berkahwin dengan seorang lelaki bangsawan dan penunggang kuda yang cekap.Pada waktu siang beliau akan membawa unta unta  yang banyak pada ku dan menyuruh ku makan dan memberikan keluargaku makanan.Walau pun begitu,jika dibanding kan kebaikan suami baru ku itu dengan Abu Za'rin,tiada tolak bandingnya dengan Abu Za'rin.

"Aisyah berkata;"Rasulullah (s.a.w.) pun bersabda kepadaku; "Aku disampingmu bagaikan Abu Za'rin disamping isterinya Ummu Zarin' Rasulullah bersabda;sedang kan aku tidak menceraikanmu."Aisyah berkata ,"Wahai Rasulullah,engkau lebih baik dari Abu Za'rin.

"Apakah yang anda dapat fahami dari cerita kesebelas wanita tersebut?..

0 comments:

Post a Comment