Sifat Zuhud

Sunday 31 July 2011
Dapatkah aku berzuhud dan membelakangi segala yang tidak penting supaya aku rihat didunia.Janji Allah sentiasa tepat andai ada bahagian ku didunia,maka yang demikian itu mesti sampai jua padaku.Akan tiba bahagian ku sedang aku dalam keadaan yang baik tapi pasti aku akan ditanya jua dibelakang hari jika aku memakannya sendirian  menurut hawa nafsu ku kerana ia adalah satu hijap hati ku akan terdinding dari tuhanku.

Kerana orang mukmin itu tidak akan  makan kerana nafsunya dan mengikut kehendak nafsunya.tidak pada pakaian atau bersenang lenang,malah makan untuk menguat dirinya untuk mentaati Allah.

Wahai diriku''jangan lah kau anggap  pekara ini mudah sekali,kau tidak akan dapat melepasinya.Ada Malaikat yang ditugas untuk mencatat perbuatan  mu yang Zahir dan Tuhan mu pula yang akan mengira perbuatan batinmu"
Pasti aku akan menerima buku catatan ku yang tidak meninggal sedikit pun perbuatan jahat dan baikku.kemudian disuruh aku membaca semua sekali..alangkah malunya aku utuk membaca catatan jahat yang tercatit nanti,tapi itu lah aku ,bila ku bayangkan aku malu tapi malu itu tidak cukup untuk menyedarkan aku didunia ini,diakhirat semua orang akan membaca buku catatannya sendiri walau di dunia ini tidak tahu membaca dan menulis.kerana dunia itu tempat kebijaksanaan sedang akhirat pula tempat kekudratan.

Jika kita mengingkarinya pun tetap saja anggota badan kita menjadi saksi kepada tuan badan sendiri.kita semua dicipta kerana pekara yang besar tapi kita semua tiada mengetahuinya.

Allah S.W.T. berfirman'

'Apakah kamu mengira bahawa kami mencipta kamu sia-sia,dan bahawa kamu tidak akan kembali kepada kami?(AL MUKMINUN 115) 

Aku sedar aku akan  dan pasti berhadapan dengan semua itu tapi tetap saja aku ini tidak berjaya menjadikan diriku agar bersifa Zuhud.
"Ya Allah ya tuhanku semoga aku sentiasa mendapat pertunjuk untuk menuju kejalan yang kau redhai" Amin.

0 comments:

Post a Comment