OBAT DUKACITA

Monday 18 July 2011
Dukacita,ialah penyakit yang timbul lantaran terlalu banyak yang dihindari. Tetapi setiap yg kita hindari mesti bertemu juga selama kita hidup. Ianya terjadi dlm berbagai keaadaan pada setiap manusia.Sebab timbul dukacita itu.kerana terlalu besar sekali mementingkan keperluan jasmani.dan tidak terbatas syawat,sehingga timbul kepercayaan bahawa kita tidak mau betemu atau menerima setiap pekara yang kita hindari atau tidak suka.Padahal kalau manusia itu telah tenteram hatinya pasti ia akam menyedari apa yang menyebabkan ia berdukacita itu hanya pekara kecil atau dapat diatasi.Andai manusia yg serba cukup dlm segalanya berdukacita juga itu tandnya kurang akal ,kurang budi dan kurang iman.Timbulnya penyakit dukacita lantaran menyedari keberuntungan yang telah berlalu,atau takut menghadapi bahaya yang akan datang,atau memikirkan apa yang kita miliki sekarang ini masih belum sempurna.

Kalau manusia berdukacita memikirkan keberuntungan yang telah berlalu maka semua itu tidak berfaedah sama sekali.sedangkan masa dua minit yg lalu walau kita kejar dengan mesin canggih diabad ini tidaklah dapat di kejar kembali.Mengobat dukacita itu tidak lain hanya dengan menjaga yang kita miliki sekarang.Jangan lantaran meratapi nikmat yang telah hilang kita lupa akan nikmat yang ada.

Dalam pepatah ada tersebut; "Kalau ada jangan harap.kalau hilang jangan lah cemas.
Diwaktu nikmat membanjir,hendaklah disyukuri,letakkan ditempatnya bahawa semua ini hanya pinjaman..Kalau hal itu masih tidak dapat diatasi dalam apa keaadaan pun kembali  lah dan tunduklah kepada tuhan yang mencipta kita.serahlah diri kita pada nya kerana hanya allah yg maha menetahui segalanya.
                         

1 comments:

{ Alaminrahman Alamin } at: 22 July 2011 at 06:19 said...

Semuga apa yang anda tuliskan dapat memberi manfaat kepada pembaca laman ini.

Post a Comment