NYANYIAN DAN SYAIR

Thursday 22 September 2011
Telah disebutkan dalam" kitab mendengar" apa yang diharamkan dari nyanyian dan apa yang dihalalkan.Dan tidak perlu  diulangi.
Adapun syair,maka adalah  perkataan,yang baik itu baik dan yang buruk itu buruk.Hanya bersungguh-sungguh untuk bersyair itu tercela.Dan terlampau menghafalnya juga tercela.Jadi bersederhanalah.
Rasulullah saw bersabda:
Bermaksud:"Bahawa penuhnya rongga seseorang kamu dengan nanah,sehingga membusukkan,adalah lebih baik daripada penuhnya rongga itu dengan syair"
Dari Masruq bin AL-Ajda bahawa ia pernah ditanyakan tentang sebuah syair,lalu tiada disukainya.Maka dikatakan kepadanya tentang yang demikian lalu ia menjawap."AKU TIADA SUKA DIJUMPAI SYAIR DALAM LEMBARAN AMALKU PADA HARI KIAMAT"
Sebahagian mereka ditanya tentang sesuatu mengenai syair,lalu menjawap.'JADIKAN LAH TEMPAT SYAIR ITU UNTUK ZIKIR.SESUNGGUHNYA ZIKIR KEPADA ALLAH LEBIH BAIK DARIPADA SYAIR."

Kesimpulan,menyanyikan syair dan menyusunkannya itu tiada haram,apabila tak ada padanya perkataan yang dimakruhkan pada agama.
Nabi saw bersabda
Artinya:"Sesungguhnya dari syair itu ada hikmah
Benar,yang dimaksudkan dari syair itu pujian,celaan dan kemuda-mudian dan kadang-kadang dimasuki bohong.
Pernah terjadi selepas perang Hunain beliau telah memberikan bahagain harta rampasan kepada
Abbas bin Marjan iaitu empat ekor unta betina.Abbas bin Mardan menolak lalu mengadu dalam syairnya.
Lalu nabi saw bersabda:"Potonglah dari perintahku akan lidahnya" maka pergilah Abu Bakar Ash-Shiddiq  r.a kepada Abbas bin Mardan dan diberikannya kepada Abbas seratus ekor unta.Kemudian Abbas kembali dan dia termasuk orang yang paling disukai.
Lalu Rasulullah saw bertanya.Adakah engkau menyusun lagi syair terhadap aku?
Abbas meminta maaf pada Rasulullah saw seraya berkata::Demi ayah dan ibuku,sesungguhnya aku memperoleh syair itu berjalan pada lidahku,seperti berjalannya semut.kemudian ia mengigit aku seperti mengigitnya semut.Maka aku tiada mendapat jalan untuk tidak bersyair".
Lalu nabi tersenyum seraya bersabda."Orang Arab itu tiada akan meninggalkan syair,sehingga unta meninggalkan suara yang berdenting.

Bersyair itu ada kebaikannya cuma kadang-kadang kita terlupa ketika kita meluahkan rasa mungkin terjadi umpatan di hati walau kita tidak bermaksud demikian tetap ia satu yang tercela disisi agama.Walau kita merasa begitu lah sebenarnya dan tiada paembohongan tapi kita tetap tidak tahu apa sebenarnya pandangan Allah pada kita.Jalan yang terbaik kita harus berhati hati agar tiada pembohongan.umpatan atau celaan atau berluas-luasan pada pujian.


Aku ingin menasihati  diriku sendiri dan tiada bermaksud untuk mengata sesiapa pun, cuma ingin kukongsikan bersama.Kerana kita manusia biasa dan tidak dapat lari dari melakukan dosa yang tesrsembunyi dan tidak kita sedari .Mudah-mudahan Allah sentiasa memberikan kita pertunjuk kearah yag diredhai nya dalam apa jua bidang yang kita ceburi.Semoga Allah sentiasa mengampuni dosa-dpsa ku yang tersembunyi dan dilakukan tanpa ku sedari.

1 comments:

{ Lok 7 } at: 22 September 2011 at 08:32 said...

alhamdulillah, peringatan buatku juga...

Post a Comment