MARAH

Wednesday 28 September 2011
Marah yang sifat seperti satu penyakit yang sukar diubati.Mudah sekali untuk kita merasa marah tapi tak semudah itu pulak untuk kita menghilangkannya.Walau apa menahan diri dari tak lekas marah itu lebih baik daripada menahan kemarahan.
Kerana apabila kita sampai ketahap menahan rasa marah pasti kemarahan itu telah mengelagak dan perlu kepada kesedaran yang mendalam.Menahan marah itu terlalu banyak buruknya dan dengan mudah kita dapat melihat orang-orang yang cenderung kepada menahan marah itu bersifat pendendam
Apabila kita terbiasa dengan menahan diri dari tak lekas marah ianya insyaallah akan menjadi sifat peribadi kita dan akan diikuti dengan kesempurnaan akal dan kekuatan marah itu tunduk kepada akal.

Rasullullah saw bersabda:'Lima perkara termasuk sunnah Rasul-rasul,iaitu malu,tak lekas marah,berbekam,bersugi dan memakai bau-bauan.

Penyakit marah adalah percikan dari api neraka,oleh kerana itu hendak lah kita membuang tabiat yang tidak baik ini.Cuba kita perhatikan mana yang lebih baik  kalau kita membiasakan diri dengan menahan dari tak lekas marah segala kebaikan pasti akan kita temui kerana kalau ada seseorang yang berbuat tidak sepatutunya atau perkara bodoh kepada kita dengan bersikap tak lekas marah akan terhindar diri kita dari melaku kebodohan yang sama.

Sebahagian ulama berkata menahan diri dari tak lekas marah itu lebih tinggi dari akal.
Ianya ada lah benar untuk apa lah kita membalas kemarahan dengan kemarahan.
Kaum wantia biasanya lekas marah,diwaktu rasa tekanan yang melampau  rasa marah akan mudah terbit dihati dan jika kita lalai ia akan berlanjutan,seeloknya kita biasakan diri dengan bersabar jangan sampai malaikat menghindar dan syaitan yang mengambil alih.
Apabila kita terlihat sifat marah seseorang hati kita akan sedar betapa buruknya akhlak seorang yang sedang marah dan begitu lah juga rupa kita diwaktu berada di-situasi seperti itu.

Bolehkah sehari pun kita tak merasa marah..yang penting bila kita hendak marah periksakan apa yang tersirat dihati kita adakah kerana Allah atau kerana hawa nafsu.
Dengan sendirinya insya allah kita akan berhenti dan berfikir berkali-kali dan dengan sendirinya kita akan terasa malu dengan sikap marah yang mendatangkan bermacam-macam penyakit.Apabila cahaya akal kita terpadam yang naik asap kegelapan,yang akan menguasai seluruh permikiran kerana itu kita selalu mendengar penyesalan yang berbunyi mata aku dah gelap kerana dunianya menjadi gelap diselaputi asap kemarahan yang terlampau kerana marah itu melibatkan hati dan akal.
Berusaha lah membuang sikap marah yang menunjuk kan kebodohan dan kelemahan akal kita sendiri .semoga bermanfaat.

0 comments:

Post a Comment