APA PERLUNYA MENUTUP AURAT?

Thursday 25 August 2011
"Bismillahirrahmannirahim"
Persoalan menutup aurat bukannya pekara baru..setiap hari setiap waktu akan ada para pendakwah yang akan menyentuh tentang kewajipan yang dituntut keatas kaum wanita..Tanya lah diri kita sendiri..kenapa perlu nya menutup aurat...
Adakah perlu menutup aurat kerana rambut tidak cantik..rambut yang dah beruban..kerana fesyen berkerudung hebat dipasaran,kerana ikut ikutan ,kerana desakan suami,kerana malu kat penceramah dan dll.
Apa pun jawapan yang kita dapat dari soalan tersebut harus kita kait dengan iman kita sebagai seorang mukmin.Kenapa betapa hebat dan siapa pun kita perlu dan sekali lagi perlu untuk kita sedar dan ingat akan apa yang akan dipertanggung jawapkan keatas diri kita sendiri..
Diwaktu itu tiada siapa tiada teman yang dapat menolong kita..Tidak kira bila kita nak memulakannya tapi berusaha lah sayangi lah diri kita sendiri..neraka Allah terlalu dahsyat..seksa kubur itu ada..


Firman Allah SWT:
 Yang bermaksud;"Wahai Nabi,katakan lah kepada isteri isterimu dan anak-anak perempuan mu serta perempuan-perempuan orang yang beriman,hendaklah mereka menutup kepala dan badan mereka dengan kain kerudung(jilbab) mereka yang demikian itu mereka akan mudah dikenali( sebagai wanita yang baik) dan agar mereka tidak diganggu (AHZAB:59)


Dan Firman Allah swt juga terdapat dalam surah An-nur ayat 31 yang bermaksud "Hendak lah mereka melabuhkan kain tudung kepala  mereka hingga menutupi dada.....


Kita semua tahu akan ayat dan firman Allah tersebut..kenapa dan siapa yang menasihatkankan kita..bukannya dari sesiapa tapi dari yang mencipta kita dan orang-orang sebelum kita.
Kenapa sesuatu yang diantaranya yang agak mudah sukar untuk kita patuhi..kenapa jika manusia yang mengarah kita sanggup tidak tidur,kita sanggup patuh tapi bila Allah yang memintakan sesuatu sedangkan ia untuk kebaikan kita bukan kepentingannya kita ingkar dan terus lupa..Siapa tuhan kita manusia atau Allah?


Semua yang Allah perintahkan pasti ada rahsia disebalik rahsia..jangan lah kita perlekehkan lagi..
Kita mengaku kita beriman dan kita tahu dan menghafal rukun iman yang berbunya;
                   "Percaya kepada kitab-kitab Allah"....Tanya lah diri kita..tanya lah apa salah kita bertanya..aku sendiri pun dulu bertanya..benar kah aku percaya kepada Kitab-kitab Allah..dimana bukti..ketahui lah tidak semuanya dapat kita tunaikan andai kita tunaikan sekali pun belum tentu kita tunaikan dengan iman..percaya lah ini lah kenyataannya kita manusia,kita wanita....
Kalau kita percaya kepada kitab-kitab Allah pasti kita pun harus beriman dan patuh akan perintahnya dan menjauhkan larangan nya sejauh mungkin yang terdaya..kita bukan malaikat..kita punya hawa nafsu yang lebih berbahaya dari godaan syaitan..yang sentiasa mengajak kita kearah kejahatan..tiada apa pun yang dapat menjaminkan keselamatan kita diakhirat kecuali keimanan yang benar..


Jadi kesimpulannya sedari lah menutup aurat ada dan tetap berkait dengan rukun iman..andai kita perlekeh jangan kita berani mengaku percaya kepada kepada kitab kitab Allah..


Ingatlah firman Allah yang bermaksud:"Barangsiapa yang mengharapkan pertemuaan dengan Tuhannya maka hendak lah dia beramal soleh dan tidak boleh menyekutukan dalam beribadat kepada Tuhannya dengan sesiapa pun..


Baca lah dengan titisan airmata kerana kesedaran..baca lah kerana kasih dan amal soleh kita pada diri kita sendiri..baca lah kerana ia firman Allah.. pasti kita akan sedar begitu banyak sekali perintahnya kita abaikan dan jangan lah kita menganggap sesiapa seseorang untuk mengingatkan kta
pegang lah ...pegang lah dan fahami lah..Firman Allah yang bermaksud:


"Katakan lah kepada hamba-hamba ku (wahai Muhammad),bahawa Aku lah yang maha pengampun lagi maha mengasihani(bagi mereka yang bertaubat dan beramal soleh),Dan bahawa azab ku adalah azab yang tidak terperi sakitnya,(bagi mereka yang tetap dalam kederhakaan)


Semoga kita berlapang dada kerana kita manusia sentiasa dalam kelalaian..ambil lah kesempatan selagi kita bernafas sedaya yang kita tahu dan mampu..Sambut lah perintah Allah ini dibulan yang penuh berkah semoga segalanya selamat..insyaallah.



0 comments:

Post a Comment