BAGAIMANA MALAIKAT MENCABUT ROH?

Monday 1 August 2011
Disebut dalam kitab suluk dari Muqatil Ibnu Sulaiman,sesungguhnya Malaikat Maut mempunyai dipan diatas langit yang ketujuh.Di riwayat kan pula langit yang keempat.
Allah menjadikan dipan tersebut dari nur.Baginya terdapat 70,000 kaki,4000 sayap.Semua jasad Malaikat Maut penuh dengan beberapa mata dan lidah dan tidak seorang pun dari mahluk keturunan Adam,burung burung,dan semua yang bernyawa kecuali berada dalam pengawasannya,

Dan didalam jasad Malaikat Maut terdapat wajah mata,tangan sejumlah banyaknya jumlah manusia,Maka dia mengambil roh dengan tangan tersebut dan melihat dengan wajahnya yang tepat dihadapan manusia,maka dari itu dia mencabut rohnya mahluk disetiap tempat,Apabila telah mati seseorang didunia,maka hilang lah cahaya diwajah orang tersebut.

Dan dikatakan bahawa Malaikat maut mempunyai empat wajah,iaitu wajah dimukanya,wajah  diatas kepalanya,wajah dipunggungnya dan wajah ditelapak  kedua kakinya,Maka yang  mencabut rohnya para Nabi malaikat yang wajahnya yang berada dikepalanya,Roh orang beriman dicabut dari wajah dimukanya,rohnya orang-orang kafir dari wajah dipunggungnya dan rohnya jin dari wajah ditelapak kakinya.

Salah satu kaki dari Malaikat Izrail berada ditepi neraka Jahanam,sedangkan yang lain berada didipan dalam syurga.Dikatakan bahawa besarnya malaikat Izrail andaikata dituangkan semua air lautan  diatas kepalanya,tidaklah menetes diatas bumi walaupun hanya setetes.Dan dikatakan pula bahawa Allah s.w.t. menjadikan dunia ini seutuhnya berada dimuka seseorang agar dia memakan sesuatu yang dia inginkan.Demikian inilah malaikat maut membalik balikkan dunia sebagaimana anak Adam membalik-balikkan sekeping mata wang.

Ada pun mengetahui ajal seseorang maka sesungguhnya malaikat maut apabila telah datang kepadanya catatan mati dan sakit bagi seorang hamba maka dia berkata;"Wahai tuhanku bila aku harus mencabut roh hamba tersebut dan bagaimana caraku untuk menghilangkannya.Maka Allah s.w.t. berfirman,"Wahai malaikat maut itu adalah ilmu ghaib ku ,tak akan mengetahuinya melainkan Aku.Sesungguhnya terdapat malaikat yang diberi kekuasaan atas segala roh seseorang dan amal-amal seseorang.Dia akan datang kepadamu lalu mengucapkan."sudah sempurna nafas si fulan.
Sedangkan malaikat yang menjaga urusan rezeki dan amal-amalnya berkata; "sudah sempurna beberapa rezeki dan amal-amalnya. "sekiranya hamba tersebut dari kalangan yang beruntung,maka jelaslah nama hamba itu tertulis dalam buku hamba tersebut disisi malaikat maut yang berupa cahaya yang putih,
Dan sekiranya hamba tersebut dari golongan yang celaka,maka jelaslah nama tersebut dalam tulisan yang hitam,lalu tidak sempurna lah pengetahuan malaikat maut hingga jatuh kepada malaikat maut daun pohon yang berada dibawah Arasy,tertulis diatas daun tersebut nama hamba dan waktu itulah malaikat maut mencabut rohnya.


Diriwayatkan oleh ka'ab Al_Akhbar,sesungguhnya Allah Taala menjadikan sebuah pohon dibawah Arasy dan diatas pohon tersebut terdapat daun-daun sebanyak jumlah mahluk.Apabila telah sampai ajal seorang hamba dan umurnya tinggal 40 hari,maka jatuhlah daun tersebut dipangkuan Izrail as.Dari situ lah dia mengetahui bahawa dia diperintah untuk mencabut roh pemiliknya,dan setelah itu para malaikat mengatakan; "Dia dalam keadaan mati dilangit akan tetapi hidup diatas bumi selama 40 hari.


Dan dikatakan sesungguhnya malaikat Mikail as, turun dengan membawa buku kepada malaikat maut disisi Allah s.w.t., tertulis dalam buku itu nama seseorang yang nyawanya hendak dicabut,tempat dan sebab-sebabnya,
Dan diterangkan oleh Abu Laits ra. sesungguhnya turun dua tetes dari bawah arasy atas nama pemiliknya,salah satu tetes tersebut berwarna hijau,sedang yang satu lagi berwarna putih.Apabila jatuh tetes yang berwarna hijau kepada sebuah nama,,maka diketahuilah sesungguhnya dia itu golongan celaka,dan jika jatuh tetes yang berwarna putih maka dia dari golongan yang beruntung,Ada pun tempat kematian seseorang malaikat yang diberi kekuasaan atas semua orang yang dilahirkan ialah Malaikat Arham.


Ketika Allah s.w.t menjadikan seseorang didalam rahim maka dia memerintahkan malaikat Arham untuk memasukan tanah dari bumi kematian seseorang kedalam mani pada rahim ibunya,maka berkelilinglah hamba tersebut kemana saja dia inginkan didunia kemudian kembali ketempat pengambilan tanah semul,maka mati lah dia disitu,


Firman Allah swt'
Ertinya;
"katakanlah walaupun kamu sekalian berada dirumah kalian,maka benar-benar akan keluar seseorang yang telah dipastikan kematiannya ketempat tidur mereka..(Al Imran;154)
 

0 comments:

Post a Comment