BERHARI RAYA BERSAMA HUKUM AKAL,ADAT ATAU SYARAK.

Friday 19 August 2011
Bukan lah nak mengata atau pun nak mengada ngada,dulu-dulu pun aku seperti itu,,bila tiba hari raya bingung tak tentu pasal.Sedangkan disebut didalam sunnah nabi kita iatu hari raya termasuk dalam sabdanya iaitu mendapat dua kegembiraan iaitu ketika berbuka,dan berhari raya dan ketika berjumpa dengan tuhan dihari kiamat.
Tapi kita tersalah tafsir atau sengaja mentafsirinya mengikut hukum adat hingga bila tiba bulan syawal terasa satu beban yang begitu berat ,segalanya perlu duit.
Akan terdengar lah keluh kesah entah kalau ku fikirkan kadang-kadang aku pun jadi keliru.Hari raya idil fitri masih jauh lagi cuma aku ingin menyentuhnya kerana persediaan tetap  diutamakan dan itu lah masaalahnya.
Bersyukur lah kita andainya kita menyedari hari raya adalah hadiah Allah buat kita..bila dikatakan hadiah dari Allah pasti ia sesuatu yang baik bukan menyusahkan..bukannya beban dan bukannya wabak penyakit..
Ingin ku katakan hukum adat menetapkan hari raya sedikit sebanyak memerlukan persediaan dan bila disebut persediaan pasti ia melibatkan wang..hukum syarak pula mesti mengikut sunnah dan Alquran dan bila merayakannya jangan lah kita tersasar pulak hingga timbul pertengkaran didalam rumah tangga dan hukum akal kita pula mengatur berbagai hal..biar lah yang diatur hal-hal yang diredhai Allah.
Contohnya hukum akal mengatakan satu campur satu jumlahnya dua,hukum adat mengatakan api pasti membakar dan apabila seseorang hendak  berpakaian itu maka termasuk lah ia dalam hukum syariat.
Dan hari raya menjadi beban kerana kita terlampau mengikut hukum adat..tapi cuba kita perhatikan walau api itu pasti membakar tapi dalam usaha Namrud dan rakyatnya membakar nabi Ibrahim as ternyata bagi nabi Ibrahim as api itu dingin dan sejuk dan tidak membinasakan..semuanya dengan kehendak Allah jua..Mungkin sukar untuk anda menyelami namun tetap saja ada kaitannya.
Jadi hendaklah kita tahu bagaimana kita harus menghadapi saat datangnya hari raya idil fitri,,apatah lagi tahun ini kita menyambutnya bersama dengan hari kemerdekaan..
Jalan terbaik kita kembali kepada sunnah dan Alquran dan biar lah adat dan akal itu mengikuti saja dimana patutnya maka dapatlah kita berhari raya dengan menghargai bahawa ianya hadiah Allah buat kita semua..
Usah lah kita bersedih andainya kita kekurangan baik dari segi kewangan ,pakaian atau apa saja persediaan tapi bersyukur lah andai kita dapat bersama keluarga tercinta,atau dalam keaadaan sihat dan yang penting disaat menyambut hari raya,mudah-mudahan kita benar benar menjadi insan yang bertaqwa.Jangan lah kita menyambut 1 syawal dengan maksiat dan dosa.Semoga kita termasuk dalam golongan yang diredhainya..mudah-mudahan..

0 comments:

Post a Comment