KESAN IKHLAS PADA DIRI MANUSIA

Sunday 28 August 2011
Bila kita sebut tentang ikhlas sukar sekali untuk kita mengetahui disaat apa Allah menilai apakah perbuatan kita ikhlas atau tidak dan apakah amalan kita ikhlas atau tidak.
Sebab setiap perbuatan yang ikhlas itu amat tinggi nilainya disisi Allah swt.
Begitu juga kita telah berpuasa hampir sebulan dan ada kah kita ikhlas dalam menunaikan perintah Allah .Semuanya rahsia Allah namun tetap disebut oleh para sufi bahawa amalan ikhlas itu ada kesannya.

Jika ada keikhlasan dalam beribadah meskipun ia rahsia Allah namun Allah itu maha pengasih lagi maha penyayang..segala ibadah yang ikhlas akan dapat dikesan dengan kemanisan iman..Ia akan membuahkan ketenteraman dan ketenangan..hati berasa lapang dan tenang..hati akan tertumpu pada mencari keredhaan Allah swt tanpa ada matlamat sampingan dan menurut jalan yang benar tanpa tersasar sesat.

Dengan dasar tauhid iaitu keikhlasan kepada Allah insan mukmin terlepas dari musibah perhambaan yang lain.Seperti sabda Rasulullah;
"Celaka lah hamba dinar,celaka lah hamba dirham  dan celaka lah hamba baju.
Kenapa diperkatakan demikian..kerana adakala nya kita menjadi hamba kepada apa yang tersebut diatas.kerana itu hendak lah sedar dan ambil yang perlu tanpa perlu menjadi hamba..kecuali hamba Allah swt.

Terdapat hadith riwayat Tarmizi  dengan sanad dhaif yang mengambarkan kekuatan ruhaniah yang hebat dimiliki oleh orang yang ikhlas kepada Allah.

Hadith riwayat Anas bin Malik menjelaskan:
Apabila Allah mencipta tanah-tanah didunia ini ia mudah runtuh dan beralih-alih. Oleh itu Allah mencipta gunung-ganang sebagai pasaknya dan baru lah ia mantap.Malaikat merasa kagum dengan penciptaan gunung-ganang.Mereka bertanya."Hai tuhanku adakah mahluk ciptaan yang lebih hebat dari gunung" Allah menjawap:"Ya iaitu besi"Malaikat bertanya lagi;
"Hai tuhan ku adakah mahluk lain yang lebih hebat dari besi ? "Allah menjawap:"Ya ada iaitu api". Malaikat bertanya lagi :"Hai tuhanku ada kah ciptaan mu yang lain yang lebih hebat dari api? Allah menjawap. Ya ada iaitu air. Malaikat bertanya lagi: Hai tuhanku adakah ciptaan mu yang lain yang lebih hebat dari air? Allah menjawap: Ya ada iaitu angin. Malaikat bertanya lagi: "Hai tuhanku adakah ciptaan mu yang lain yang lebih hebat dari angin? Allah menjawap: Ya ada iaitu anak adam yang ikhlas yang bersedekah dengan tangan kanan dan menyembunyikannya dari tangan kiri.

Demikian lah beberapa hadith yang menerangkan tentang kekuatan ruhani lebih hebat dari kekuatan segala benda.
Dari itu ikhlas menganugerahkan manusia kekuatan yang luar biasa yang tidak ada pada manusia yang lain.
Dan akan dapat pertolongan Allah ,bantuan dan perlindungan saat ditimpa kesusahan mengikut kadar keikhlasan seseorang...alangkah baiknya jika kita sentiasa dapat mengikhlas kan apa saja amal ibadah kita,namun semua itu tidak lah semudah kita menyebutnya.

Firman Allah:
Demi masa,sesungguhnya manusia  itu benar-benar dalam kerugian.Kecuali orang-orang  yang beriman dan mengerjakan amal salih dan nasihat menasihati supaya menegakan kebenaran dan nasihat menasihati supaya sentiasa dalam kesabaran. (al-Asr:1-3)
 Oleh itu nasihatlah orang lain supaya berpegang kepada kebenaran dan dalam masa yang sama kita menerima nasihat orang lain.

Allah berfirman;
Orang mukmin lelaki dan perempuan,sebahagian mereka penolong yang lain                                                                                                                               . (at- Taubah:71)
Dari itu kenal pasti lah diri kita sendiri mulai hari ini.

0 comments:

Post a Comment