TEMAN YANG PALING JUJUR

Monday 22 August 2011
Sekali lagi ingin ku teruskan antara nikmat-nikmat didalam kubur walaupun kita belum lagi jadi penghuninya tapi kita percaya bahawa segala nikmat didalam kubur itu ada dan seharusnya kita mengharapkan kurnia itu..apa lagi yang kita harapkan..apalagi yang kita perlukan tentu lah sesuatu yang bakal kita tempuhi, dan semoga Allah swt sudi mengurniakan pada kita..


Rasulullah SAW bersabda:
          "Didalam kubur seorang mukmin itu berada didalam taman hijau.Ruangan kuburnya akan menyambut dengan 70 lengan,diterangi cahaya seperti rembulan purnama.


Dan didalam sebuah kitab tercatat yang berkaitan dengan nikmat alam kubur:Jika maut telah datang,Al Quran akan mendatanginya dan berada disebelah kepala,setelah dimandi al-quran akan masuk kedalam dadanya,setelah dimasuk kedalam kubur malaikat mungkar dan nakir akan datang dan al-quran akan mengambil tempat diantara simayat dan kedua-dua malaikat tersebut..kedua malaikat akan berkata.tepilah aku akan menanyainya..Al-Quran menjawap:"Aku tidak akan meninggalkannya"


Al-Quran lalu menatap orang beriman tersebut dan berkata:"Adakah kamu tahu siapakah aku?Jawap orang tersebut:"Tidak". Al-Quran berkata:"Aku adalah Al-Quran yang pernah melewati malam bersamamu,aku yang membuat haus siangmu,aku yang menahan syahwatmu,pendengaran dan penglihatanmu.Kamu menganggap aku sebagai teman yang paling jujur.Bergembiralah setelah malaikat mungkar dan nakir tidak akan ada lagi kegelisahanmu.
Al-Quran lalu menuju Allah swt dan meminta sehelai tikar dan selimut dan lampu dari syurga,serta bunga melati dari syurga juga.Sebanyak seribu malaikat yang berada dilangit dunia yang membawanya turun.Tidak lama kemudian mereka menghampar tikar tersebut dan meletakkan selimut dan bunga melati kedadanya.Para malaikat mengiringkannya kearah kanan dan memberi salam sebelum meninggalkannya.
Selang beberapa saat Al-Quran mengangkat kanan,kiri kubur dan melebar dan meluaskan sekehendaknya.
 Abu Abdurahman juga mengatakan dari hadis yang diriwayat oleh Muawiyah bin Hamad .Al-Quran lalu melebar kuburnya hingga sepanjang jarak empat ratus tahun.Bunga melati dipindah dari dada kehidungnya hingga tercium bau wangi sampai kelak ditiup sangkakala.Al-Quran akan mengunjungi keluarga nya dan membawa kabar gembira..Jika ahli keluarganya melakukan kejahatan Al-Quran akan menangisinya hingga ditiup sangkakala.


Dan diriwayatkan jika kamu membaca al_quran dimalam hari kuatkan lah sedikit bacaannya,kerana ia dapat mengusir syaitan dan jin-jin yang fasiq.dan para malaikat yang berada diruang udara akan mendengarnya.


Rasulullah pernah bersabda:
       "Pada hari kiamat nanti Al-Quran  akan datang dengan perwatakan yang paling elok.Ia berkata tuhanku,dengarlah.."Engkau telah memberi pahala kepada sesiapa yang mengerjakan amal.dan dimanakah pahalaku?
Orang yang membaca Al-Quran lalu dikenakan dengan pakaian kehormatan dan diberi mahkota raja.
Al-Quran kembali berkata:
"Tuhanku aku berharap engkau memberinuya lebih dari itu..lalu tangan kanan orang yang membaca Al-Quran tersebut diberi keabadian dan tangan kirinya diberi syurga Na'im.Al-Quran ditanya,Apakah kamu puas?
Ia menjawap:"Ya tuhanku".


Bermohonlah kita kepada Allah SWT agar kita tergolong dalam golongan orang-orang yang mencintai Al_Quran dan sentiasa menjadikannya teman kita hingga keakhir hayat.
                                        

0 comments:

Post a Comment