TERSINGKAPNYA RAHSIA HATI

Wednesday 24 August 2011

Semua kita manusia mempunyai hati,,tanpa hati siapa lah kita dan menjadi kewajipan kita untuk menjaga hati dan menjadikannya baik dan sejahtera..sebab hati lah anggota yang paling besar bahayanya,pengaruhnya paling kuat dan urusannya paling lembut,hal ihwalnya paling rumit dan paling sukar diperbaiki.


Disebut tiga pekara yang paling penting:
Firman Allah:
         Tuhan sangat mengetahui akan khianatnya mata dan apa-apa yang dikandung dihati.
Dan firmannya:
         Allah mengetahui apa-apa yang ada didalam hati kamu.
Dan firmannya lagi:
         Sesungguhnya Allah mengetahui apa-apa yang ada didalam dada.


Sabda Rasulullah:
         Sesungguhnya Allah tidak melihat  pada rupa dan kulitmu tetapi melihat sampai kedalam hatimu.
Jelas hati adalah pusat pernilaian Rabbul Alamin.Kerana hati kita sentiasa diintip musuh, ditunggang tiada henti-hentinya dan hati tempat ilham,malaikat dan syaitan.Dan disitu lah peperangan diantara akal dan nafsu.
Mata jika dipejam dapat beristirehat,lisan ditahan dapat berhenti tapi hati terus menerus mengatur rencana sekali pun didalam tidur.


Empat pekara yang dapat mengangkat kan seorang hamba kedarajat yang tinggi iaitu:lemah lembut,rendah hati,murah hati dan bagus akhlak.
Kerana itu hati ada kaitannya dengan apa saja yang tersingkap
Yang tersingkap pada waktu jaga ,iaitu ia telah sampai kepada tingkat yang tidak dapat dicegah dari mukasyafah  yang hadir dalam tidur oleh kerana sibuknya pancaindera dengan dunia.
Lalu ia terlihat didalam jaganya apa yang orang lain melihatnya didalam tidur.
Diriwayatkan oleh Umar bin Abdul Aziz ra.seorang sufi meminta kepada Allah agar dilihatkan syetan didalam hati manusia.
Lalu didalam tidurnya ia melihat seorang lelaki yang menyerupai batu yang bersih berkilat.Yang nampak luar dan dalam nya.Dan ia melihat setan itu dalam bentuk katak yang duduk diatas bahu kiri dan yang mempunyai belalai halus yang dimasuknya dari bahu kiri kedalam hati lelaki tersebut.


Hal ini kadang-kadang dilihat didalam jaga.sebahagian golongan kasyaf melihat setan yang menyerupai anjing atau sesuatu diwaktu jaganya.


Sesungguhnya hati itu tidak boleh tidak akan lahir hakikatnya ,dan akan berhadapan dengan alam malakut.
Hati itu mempunyai dua wajah,wajah kealam ghaib dan wajah kealam syahadah,kealam syahadah banyak sekali penyelewengannya.
Alam ghaib tempat nya ilham dan wahyu untuk para Rasul.
Alam syahadah  merupakan bentuk khayalan,sesekali berhasil dari pandangan dengan panca indera kepada lahiriah alam syahadah,Kerana bentuk dalam alam malakut itu mengikut sifat.


Ia menerangkan maksud sifat hati kita sendiri yang sebenar,kerana itu jika didalam tidur terlihat beruk,monyet dan babi ia menunjuk sifat kita ketika itu.Sifat keji yang tersimpan dihati,,Lain pula jika didalam tidur terlihat kambing ia menunjukan sifat seorang manusia yang sejahtera isi dadanya.


Dan ini lah rahsia-rahsia hati yang kebanyakan kita remehkan.siapa lah yang tahu apa yang tersingkap didalam hati sewaktu tidur,hanya kita sendiri yang tahu bagaimana hati kita.kerana hati itu susah sekali diurus kecuali kita mengenali hati nurani kita sendiri dan cuba memperbaikinya,,


Kerana penyakit hati lah penyebabnya sukar untuk kita melakukan ibadah..walau berjaga sepanjang malam tak semestinya hati kita ringan untuk sujud pada illahi..
Ada waktunya kita akan mempertimbangkan keinginan untuk beribadah atau bermalas-malas...kenapa masih terjadi walau  telah diberi oleh Allah swt peluang yang tidak ternilai? Ketahui lah ia bukannya pekara yang kecil tapi terjadi kerana ada dosa-dosa yang kita lakukan yang kita anggap remeh.Ada dosa-dosa kita yang menghilangkan Rahmatnya dari kita.Kerana hilangnya sebahagian rahmat dan hampir berlalu ramadan kita masih meremeh kan betapa mulianya malam lailatul qadar dan sukarnya kita nak merebut peluang yang diberi Allah buat kita semua.Setahun lagi hendak menunggu ketibaannya dan semoga kita masih berpeluang..Semoga kita termasuk dalam golongan yang berusaha untuk kebaikan kita didunia dan akhirat.



0 comments:

Post a Comment