YANG PALING TERMAHAL

Saturday 27 August 2011
Ibadat yang paling afdal bagi seorang muslim ialah jihad untuk mengikut segala perintah Allah.Siapa pun kita didunia ini.seorang yang taat atau yang ingkar sebelum saat penghabisan kita belum pasti dimanakah tempat kita dan bagaimana pandangan Allah terhadap diri kita.Namun jangan kita lupa jika terus menerus ingkar artinya kita tidak berniat untuk menjadi hamba Allah.


Segala jihad yang kita lakukan tidak akan diterima sehingga ia dilaku kan kerana ikhlas,ikhlas dan jauh dari mengharap apa pun habuan duniawi.
Dalam hadith Bukhari dan Muslim terdapat hadith yang diriwayat Abu Musa al_Asy"ri mengenai seorang Arab Badwi.Beliau pernah bertanya kepada Rasulullah ."Ya Rasulullah manakah antara tiga orang ini yang berjuang fisabilillah.
Orang yang berjuang kerana hendak mendapat harta rampasan perang,orang yang berjuang untuk kemasyuran atau orang berjuang untuk menunjuk kan keberanian."
Baginda menjawap:
Barangsiapa yang berjuang untuk mendaulatkan kalimah Allah itu lah orang yang berjuang fisabilillah.(H.R. Bukhari dan Muslim)


 Jelas sekali setiap individu yang berjuang kerana ingin mendaulat kalimah Allah termasuk dalam perjuangan fisabilillah..setiap kita yang berjihad melawan hawa nafsu kita kerana kita yakin dengan perintah Allah itu lah yang sebenarnya dan itu lah diantaranya.
Tapi semuanya mesti dengan ikhlas..untuk merealisasikannya bukan mudah.Bagai nak tersungkur dan tersembam muka kita kebumi pun belum tentu kita dapat.
Kita buka para Arifin,mujahadah kita setipis kulit bawang..angguk-angguk..geleng-geleng..sekejap ya sekejap tidak..sesaat kita terlalai hancur yang dibina bertahun-tahun..mujahadah mesti setiap saat dan nafas yang ada.

Semuanya hendaklah dengan niat yang betul dan jernih dari segala kekeruhan yang mencemarkan.

Tiap saat kita beristigfar..memohon "Ya Allah perbetulkan niat ku''berulang ulang kali..tiap saat jika lalai berdoa lah "Ya Allah sejahterakan hatiku..sejahterakan lah minda ku..luruskan lah niat ku..
Sesungguhnya tiap amalan itu dengan niat..dan baginda bersabda:"Manusia dibangkitkan semua atas niat masing-masing"


Dengan kata lain amalan tanpa diniat pada Allah tiada ganjaran Pahala.
Sufian al-Thauri menjelaskan:
"Pekara yang paling sukar untuk saya luruskan ialah niat saya,kerana ia sering sahaja mengalahkan saya dan merugikan saya.


Jangan mengambil remeh apa yang dikatakan oleh ahli sufi..kerana hati menjadi baik apabila perbuatan baik dan pserbuatan pasti menjadi baik bila niatnya baik.
Para ulama berpesan dan guru guru ku juga berpesan:
"Pastikan kita memperolehi niat untuk beramal sebelum beramal dan selama kita  meniatkan yang baik kita tetap dalam kebaikan.


Yusuf bin Husin al-Razi mengulas:
"Yang paling mahal didunia ini ialah ikhlas,Tiap kali saya cuba mengikis riya dari hati saya.ia seolah-olah tumbuh semula dengan corak yang lain,


Pekara ini juga harus kita ambil berat.."kalau ada walau satu langkah yang kita miliki dilakukan semata-mata kerana Allah maka itu sudah cukup baik"


"Ikhlas sesaat bererti selamat selama-lamanya namun ikhlas itu amat payah"

0 comments:

Post a Comment