RENUNGLAH KEJADIAN KITA SENDIRI

Tuesday 16 August 2011
Setiap kali kita ada kesedaran tentang apa saja ciptaan Allah kita guna lah peluang ini untuk merenung kejadian kita sendiri sedalam-dalamnya,dan mungkin dengan berbuat begitu ada timbullah kesedaran dihati kita betapa tidak tahu mensyukuri apa saja kunia illahi kepada kita.

Yang sempurna,indah,terbaik dan terhormat diantara mahluk ciptaan Tuhan ialah manusia,meskipun manusia bukan mahluk yang terbesar,terberat atau tertinggi tapi tetap lah manusia itu yang teristimewa.

                    FIRMAN ALLAH S.W.T.
                    "Sesungguhnya kami telah jadikan manusia dalam sebaik-baik kejadian",       (at-Tin ;4)


Meskipun kita bukan yang tertinggi,terbesar atau kukuh ,seperti bumi,matahari,bulan dan bintang tetapi  semua ini terdiri atas benda mati tidak berperasaan  dan tidak berkata kata..Begitu juga jika kita lihat binatang atau pun pepohonan,ada diantaranya besar dan kuat daripada kita manusia,tetapi tetap tidak dapat berbuat apa-apa,kerana Allah tidak mencipta bersama mereka akal dan fikiran.


Ada pun kita manusia dicipta Allah beserta akal dan fikiran,dengan susunan tubuh yang sempurna menyebabkan kita manusia mempunyai kebudayaan,peradaban,semakin maju dan tidak tetap.


Kalau kita lihat kehidupan binatang,umpamanya anjing atau kucing tidak berbeza kehidupan mereka,sifat dan tabiatnya,kepandaian dan percakapan,keinginan tetap sama dan cara melakukan hidup sehari -hari tidak berubah.
Kalau pun terdapat sedikit kelainan semua nya kerana manusia yang masuk campur dalam kehidupan mereka.


Kita manusia selalu maju dan berubah...tak kira berubah semakin mundur atau semakin maju dan lihat lah manusia masa silam dan manusia kini yang moden berbeza sekali.
Ternyata tiada makluk didunia ini yang melebihi manusia,dengan ilmu pengetahuan dan kepakaran dapat pula menguasai daratan,lautan dan sebahagian ruang angkasa.
Memikirkan kejadian manusia amat besar sekali maknanya sebagaimana 
                    Allah swt berfirman;
                 'Hendaklah manusia fikirkan,dariapa dia dijadikan" (at-Tariq ;5)


Kenapa?,ayat ini menunjukkan agar kita sedar akan diri kita,jangan lah kita sombong,dan lupa diri kerana segala kelebihan yang ada  atau kita miliki.Supaya kita dapat mengurangkan kesombongan dan kejahatan kita.

 "Cubalah renungkan,bukankah telah datang kepada manusia masa,masa,ketika dia belum ada.Kami lah yang menciptakan manusia itu dari setitik air yang kami olah dalam rahim ibunya sampai lahir didalam keadaan dapat mendengar dan dapat melihat.Kemudian kami tunjuki ia untuk dapat menempuh jalan yang lurus didalam kehidupan didunia,baik manusia itu tahu bersyukur atau kafir..(ad-Dahru  :1-5)


Kalau semua ini dapat kita renungkan dengan keimanan alangkah malunya kita kerana Allah itu tidak dipandang besar oleh kita selama ini.Tapi andai mampu nya kita memikirnya pasti akan semakin kerdilnya diri kita,,semoga Allah mengurniakna kepada diri kita rasa terpesonanya kita pada apa saja kurniaan  Allah dan segala keindahaan ciptaannya.
Kita manusia selama ini amat terpesona pada dunia dan benda dan kita melupakan Tuhan yang mencipta kita dan ambil ringan atas segala tuntutan agama Islam

Benar-benar aku berharap agar sedar dengan keimanan bahawasanya benda dan dunia hanya lah alat bukan menjadi tujuan hidup.Agar benar-benar aku sedar tujuan hidup ialah dengan berbakti dan taat kepada Allah dan menjalankan ibadah yang dianjurkan dan agar mulut kita tidak bosan-bosan mengucapkan puji syukur kita terhadapnya.


Semoga bermanfaat..








        
                      


0 comments:

Post a Comment