HALAL DAN HARAM

Saturday 20 August 2011
SAHAL AT-Tasturi mengatakan seseorang itu tidak akan mencapai keimanan yang hakiki sehingga ada padanya empat pekara berikut;

(1) Menunaikan segala yang fardhu dengan diiringi yang sunnat.
(2)Memakan yang halal dengan penuh kewara"an
(3)Menjauhi segala larangan Allah lahir dan batin
(4)Bersabar dalam keadaan serupa itu sehingga akhir hayat.

Ketahuilah segala keterangan tentang yang halal dan haram dapat kita pelajari didalam kitab fiqh.
Akan dapat kita kenali sebab halal dan haram nya sesuatu itu bukan hanya sifat pada zatnya seperti yang sering kita sebutkan umpamanya arak,daging khinzir dan lain-lain nya.
Tetapi haram juga terjadi dari sesuatu punca kita memperolehinya.

Sebab itulah maka darjat kewara'an orang-orang yang menjauhkan diri dari yang haram itu bertingkat-tingkat keadaannya.

(1)Wara menjauhkan diri dari segala pekara yang haram yang difatwakan oleh para fuqaha.

(2)Wara dengan menjauhi diri dari pekara yang syubhat kerana takut yang berkemungkinan dari punca yang haram.

(3 )Wara terhadap pekara yang tiada samar lagi tentang penghalalannya tetapi dikhuatiri akan menarik kepada yang haram.
Seperti meninggalkan pekara yang harus dilakukan bimbang kalau-kalau pekara itu tidak harus dilakukan.

(4)Wara melakukan sesuatu yang sememangnya tidak ada apa-apa yang menghalangnya atau tidak berdosa akan tetapi dilakukannya atau diperolehinya bukan kerana Allah dan tidak pula dengan niat bertaqwa kepada Allah atau untuk menguatkan diri beribadat kepadanya.


Sebagai kesimpulanya apa pun setiap kali kita berusaha menjaga diri dengan tegas dari yang diragukan kesuciannya,,harus lah kita ketahui itu adalah antara langkah -langkah yang diredhai Allah dan setiap itulah bebanan kita mudah-mudahan akan menjadi ringan kelak dihari Kiamat,dan mudah-mudahan kita akan terjauh dari neraca kejelekan,manakala neraca kebaikan  akan bertambah.


Terserah pada kita untuk membuat pilihan ,usah lah kita menyusah diri memberi ribuan alasan kerana keperluan,boleh saja kita mengambil sikap berhati-hati dan memelihara diri,atau pun terpulang saudara ku sekalian adakah kita ingin mempermudahkannya dan meringankanya..


Tetapi sebaiknya hendaklah kita berjaga-jaga kalau pekara itu bagi kepentingan diri kita sendiri..dan juga demi kebaikan dunia dan akhirat kita.


Rasulullah SAW bersabda:
"Sesungguhnya yang halal itu telah nyata dan yang haram juga telah nyata,dan diantara keduanya pekara-pekara yang masih diragukan,yang kebanyakan orang ramai tiada mengetahuinya.
Orang-orang yang memelihara diri dari pekara-pekara yang syubhat itu samalah seperti orang yang telah melindungi agamanya dan kehormatanya.Orang yang tergelincir kedalam pekara pekara yang syubhat itu akan tergelincir pula kedalam pekara yang haram.laksana seorang pengembala yang sedang  mengembala disekitar tempat larangan.akhirnya ia lalai.lalu ia memasuki tempat larangan itu.

0 comments:

Post a Comment