NILAI WANITA DIHARI RAYA

Saturday 27 August 2011
Kalau dahulu wanita sibuk hendak menuntut haknya,tapi sekarang segalanya telah dimiliki..tiada lagi seperti masa-masa yang lalu semuanya telah berubah.Tidak lah pula menjadi kesalahan selagi segalanya dilaku tanpa melanggar hukum syariat.

Apa yang perlu diperhatikan saat kita menyambut lebaran..kita wanita sering dan mudah sekali terjerumus kearah yang disukai syaitan..

Para ulama berkata;bahawa syaitan itu berkata kepada wanita,"Engkau setengah dari tenteraku,engkau mata pedangku yang aku lemparkan yang tidak pernah salah sasaran.Engkau lah tempat rahsiaku,engkau utusan ku pada keperluan ku.

Bila syawal tiba syaitan pasti awal -awal sudah bersedia menggunakan wanita dan membisik kepada kita agar meminta itu dan ini pada suami.Berbagai yang diperlu...kalau kita lihat dan ingat pasti kita tertunduk malu ,baju yang mahal-mahal,perhiasan,perabut dan entah apa-apa lagi.Cuba fikirkan kesian suami kita ,dia pun manusia seperti kita bukan kerana dia menjadi suami kita dia harus menunaikan semuanya..jika wangnya melimpah ruah tak lah menjadi hal..bagai mana bagi yang cukup-cukup..bukan kah itu mendera namanya..
Ingat lah suami pun nak bergembira dihari raya seperti kita ,jangan disusahkan lagi jika kita tahu kemampuan nya ditahap mana.Guna lah sekadar perlu..

Untuk apa kita bermewah-mewah,cukup kalau kita bayangkan ..kalau lah aku mati muat kah semua ni masuk liang lahadku..bayangkan kalau kita nak membawakan semuanya dimana nak simpan..

Kalau kita mengikut telunjuk syaitan ketawa lah mereka kerana mendapat kawan.kerana orang yang membazir dan lalai dari Allah adalah kawan syaitan.Jangan sampai para wanita itu memaksa suami sampai berhutang..
Jangan meragam jika suami tidak mampu memenuhi kehendak kita.

Kita wanita mudah dikuasai kerana wanita kurang akal dan kurang agamanya,serta banyak jalan-jalan yang syaitan boleh menyelinap kedalam diri wanita,yakni melalui nafsu yang sembilan kali ganda dari lelaki.

Wanita perlu ingat setiap waktu ketika menyambut tetamu lelaki..usah lah kita menjadi maskot dan bersalam dengan semua tetamu lelaki yang bukan muhrim..kesian suami kita bakal menanggungnya dihari kemudian..berterus terang kita tidak akan bersalaman dan ia lebih memudahkan biar lah mereka berkecil hati dari kita susah dikemudian hari..Semua itu bukannya menambah pahala menambah dosa adalah.
Keluar pula usah berlebihan..walau dah menutup aurat tapi syaitan tetap masih ada tempat nak bergayut,dibibir,mulut ,hidung dan pipi.
Awasi semuanya dengan hati dan iman..bukannya senang tapi berusaha lah untuk diri sendiri.kita wanita paling terkaya dengan emosi dan imaginasi.

Dari Ibnu Umar ra..berkata sesungguhnya Nabi SAW bersabda,maksudnya"Wahai kaum perempuan perbanyakkan lah sedekah dan perbanyakkanlah pula memohon ampun.Sesungguhnya saya melihat kalian lah( orang perempuan)yang terbanyak masuk neraka"Berkata salah seorang perempuan yang mendengar sabda baginda itu."Mengapa kami yang terbanyak masuk neraka?..Lalu nabi menjawab.."Kamu wanita banyak mengeluarkan kutukan dan keingkaran pada suami,dan saya melihat kamu kurang akal dan kurang agama".
Kata perempuan itu."Apa kekurang kami tentang akal dan agama?
Jawap Nabi..'Saksi dua orang perempuan sama dengan saksi seorang lelaki,dan perempuan terdapat beberapa hari tidak melakukan sembahyang,inilah kekurangan agamanya.(Riwayat Muslim)

Dengan itu berhati-hati lah kita kaum wanita..dan bersangka baik lah kepada Allah moga terbuka pintu rahmatnya buat kita wanita..selagi kita bernafas berarti kita masih berpeluang memperbaiki mana yang termampu.
Kasih dari ku untuk semua wanita mukmin didunia..dan kasihi lah diri kita sendiri.".AKU PUN WANITA HANYA WANITA MENGENAL SIKAP WANITA"

0 comments:

Post a Comment