MEMBACA TERJEMAHAN AL-QURAN KETIKA UZUR (tidak suci)

Monday 22 August 2011
Allah SWT berfirman
       "Orang-orang yang telah kami beri kitab,mereka baca kitab itu dengan sebenar-benar bacaan.Tentulah mereka percaya padanya.Barangsiapa yang engkar kepadanya,maka mereka ialah orang-orang yang rugi.
(ayat 121;Al-Baqarah)

Al-Quran mempunyai hukum -hukumnya yang tertentu ketika kita membacanya..Seperti kita ketahui dan tak perlu kta ulas dengan panjang lebar..
Ada diantara para ulama membenarkan kaum wanita boleh membaca terjemahan al-quran ketika dalam haid tapi para ulama tetap tidak akan pernah dapat menjamin kan keredhaan Allah untuk kita para pembaca itu.. Tepuk dada tanya selera..kerana bagi saya cukup lah  jika kaum wanita itu berzikir yang sepatutnya dan tak perlulah kita membaca apa pun terjemahan Al-Quran dan jauhilah dari menyentuhnya tanpa berlapik.Kerana Kalimah Allah yang terdapat dalam kitab terjemahan tidak akan pernah hilang martabatnya walau pun beribu ayat terjemahan yang lain.Kesuciannya tetap sama walau dimana pun ia berada.

Sebagaimana firman Allah:
       "Maka aku bersumpah dengan masa turunnya bahagian-bahagian Al_Quran .Sesungguhnya sumpah itu adalah sumpah yang besar jika kamu mengetahui.Sesungguhnya Al-Quran adalah bacaan yang sangat mulia,pada kitab yang terpelihara(lauhul mahfuz)tidak menyentuh kecuali orang-orang yang yang disucikan..(Surah al_Waqiah:ayat 75-79)

Maknanya amat luas sekali untuk difahami tapi cukup kalau kita berhenti dari terus menerus melakukan kesilapan dan cuba lah untuk memahami akan larangan Allah iaitu( tidak menyentuh kecuali orang-orang yang disucikan.)

Memahaminya bukan untuk keburukan tapi untuk kebaikan kita didunia dan akhirat..apa ruginya kita beriman dengan ayat larangan Allah..kebanyakan kesusahan bala-petaka yang dihadapi oleh kaum wanita tidak dapat dinafikan kerana kita meremeh hal -hal yang kita anggap kecil padahal ia sesuatu yang besar disisi Allah..
Kerana orang-orang yang benar-benar membaca Al-Quran dengan sebenar-benar bacaan bukan sekadar melunakkan bacaan tapi adalah orang-orang yang berhukum dengan apa yang dihukumkan Al-Quran.

Ya Allah ampuni  aku kerana termasuk dalam golongan yang meremeh hukum-hakammu dan aku mula memahami apa baiknya tidak membaca terjemahan Al-Quran ketika uzur (haid) dan juga natijahnya membaca terjemahan Al-Quran ketika uzur tanpa tangan yang berlapik..Itu pun jika ketika uzur kita masih ada keperluan untuk merujuk kepada terjemahannya ,jika tidak lebih baik kita bercuti dari menyentuhnya.


Walau berjuta para ulama yang membenarkan tetap saja para ulama tidak dapat memastikan kebenarannya selain kenyataan yang telah ditetapkan oleh Allah.Berusahalah agar kita dilindungi dari api neraka dan dari seksa kubur,,semoga bermanfaat buat kita semua.

0 comments:

Post a Comment