ENAM POKOK KEBAJIKAN DAN LAKU KAN JUA DIIDILFITRI

Wednesday 31 August 2011
Hari ini masuk hari ketiga kita merayakan Idil Fitri..hari yang paling menyeronokkan buat anak-anak muda , orang-orang dewasa  kanak-kanak.Begitu juga dikalangan ibubapa kerana ini lah saat yang ditunggu-tunggukan ..anak menantu,cucu cicit yang dapat bercuti pasti tidakakan melepas kan peluang untuk bercuti kekampung.Ini lah aaat yang mengembirakan buat semua,bermaaf-maafan dan mengeratkan silaturahim.

Walau pun Idilfitri dikatakan hari yang mulia tapi tidak semua kita dapat menghargai nya dan cabaran dihari ini pun tidak kurang banyaknya..Silap-silap habis terhakis segala amalan dibulan Ramadan .
Penyakit hati timbul bagai cendawan dimusim hujan,apa tidaknya sanak saudara yang bakal kita temui atau ziarahi bukannya  sefahaman dengan kita atau pun berbagai kerenah yang bakal kita hadapi hanya kesabaran kita yang perlu untuk menanganinya.Ada yang boros,ada yang kedekut ada yang sombong dan macam macam lagi..Sebagai manusia biasa kadang-kadang boleh membuat kita mengelamun sebentar...fikiran kita pun ikut berputar-putar..Syaitan pula menunggu-nunggu peluang.
Cukup lah kalau kita faham apa tujuan kita merayakan Idil-fitri..dan ini lah peluang dan kesempatan untuk kita berbuat kebajikan.
Bukan senang untuk kita berpakaian baru kerana kita akan merasa bersalah jika ada yang tidak bertukar pakaian atau apa saja keperluan dihari bahagia ini.Bukannya mudah untuk kita berbelanja sesuka hati..kerana kita akan merasa sedih jika kita mengetahui ada anak-anak saudara mara atau jiran-jiran kita tidak berkecukupan..kita makan berlebihan sedang ada kanak kanak disekeliling kita yang tidak merasa ketupat lemang dan lauk dihari bahagia ini.
Mungkin tidak semua dapat kita bantu dan ada lagi yang kita tidak tahu..tapi simpan lah niat yang baik setiap kali ada kesempatan bantu lah kerana Allah semampu yang boleh..simpan lah tekad biar kita menguna sekadar yang perlu tapi kalau dapat lebih baik kita pentingkan kebajikan orang yang memerlukan..
Buat apa lah kita terlalu mementingkan diri dan bergembira sepuas hati sedang kan ada insan lain yang benar-benar memerlukan.
 
Kebajikan itu bukanlah sekadar menghadap wajahmu kearah timur dan barat,tetapi kebajikan itu ialah:
1.  Kebajikan orang yang beriman kepada Allah,Hari Akhir,Malaikat-malaikat,Kitab-kitab,dan Nabi-nabi..
2.  Memberi harta yang dicintainya kepada kerabat,anak-anak yatim,orang-orang miskin,orang-orang yang dalam perjalanan,peminta dan memerdekakan hamba sahaya
3.  Yang mendirikan solat .
4.  Menunaikan zakat
5.  Menepati janji apabila mereka berjanji.
6.  Orang-orang yang sabar apabila didalam kesempitan,penderitaaan dan dalam peperangan.
Mereka itu lah orang-orang yang betul-betul bertaqwa.
Semoga dihari hari yang mendatang kita tergolong dari golongan oranag-orang yang bertaqwa dan semoga Allah yang memiliki segalanya memberikan kita semua peluang untuk sentiasa melakukan kebajikan dan mementingkan orang lain dari diri kita sendiri.
Jika kita tidak bermula hari ini esok belum pasti tiba untuk kita..selagi ada peluang gunakan lah sebaik mungkin..Itu lah nasihat yang ku ulang ulang untuk mengingati diri ku sendiri..
Mungkin adakalanya kita dapat melakukannya dengan ikhlas wallahualam dan mungkin ada kalanya kita merasa agak tertekan tapi mohon lah pertunjuk daripada tuhan yang mencipta kita pasti akan ada saja jalan terbaik dan tindakan yang patut kita lakukan sebagai seorang insan dan sebagai seorang mukmin/


Semoga bermanfaat buat kita semua..

0 comments:

Post a Comment